A new section dedicated to 17 world champions of rally racing, one of the most challenging and exciting motorsports disciplines, was opened in the FIA Hall of Fame created in 2017 to celebrate the history of Formula 1 yesterday in the headquarters of the International Automobile Federation in Place de la Concorde, Paris.
The event was attended by many personalities of these exciting races, including world champion Miki Biasion of the Lancia Racing Team, and a selection of winning cars from different eras of the World Rally Championship history were on show. One of the most admired was the extraordinary Lancia Stratos Gr.4 Alitalia (1974) that won the Portugal Rally in 1976 and came second in the Monte Carlo Rally in 1977. With the striking red-white-green livery of its sponsor Alitalia, the car belongs to the remarkable collection of FCA Heritage, the department of the Group dedicated to protecting and promoting the history of Alfa Romeo, Fiat, Lancia and Abarth.
The legendary Lancia Stratos dominated rally races until the mid-1970s. Cesare Fiorio, the team manager of the day, pushed the boundaries of the regulations and coordinated the creation of the first car ever built with the sole aim of winning rallies. The two-seater coupé with its iconic wedge-shaped body created by Marcello Gandini for Bertone and is propelled by a six-cylinder, 2.4-litre Ferrari engine arranged behind the driver and co-driver to optimise weight.
Twenty-six out of a total of 500 official racing versions were made (firstly with a 12-valve head followed by a 24-valve version that delivered a peak power of 300 HP). The Stratos won such an extraordinary number of races to be dubbed the "ultimate rally weapon". Its many wins include the Monte Carlo Rally three years in a row, three Constructors' World Championship titles (from 1974 to 1976) and as many European Drivers' Championships, in addition to the FIA World Rally Driver's Cup with Sandro Munari in 1977.
Turin, 31 January 2019
Lancia Stratos Gr.4 Alitalia Stars in the FIA Hall of Fame
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Ein Wahnsinns Auto jedoch für nicht Profis sehr schwer zu fahren da es eigentlich keinen Grenzbereich der sich irgendwie ankündigt gibt. Es gibt nur "es geht noch und eine Sekunde später fliegt er ab.
Das bestätigte mir auch ein schweizer Bekannter welcher diesen Wagen besitzt.
Seine Sammlung umfasst auch Lamborghini Miura, Countach, 288 GTO und noch ein paar Vintage Monster. Auf den Stratos angesprochen sagt er " Der ist unfahrbar".
Daniel und ich haben diesen Wagen wie auf obigem Bild mit Alitalia Kriegsbemalung vor ca. zwei Wochen bei uns am Straßenrand geparkt gesehen und sind vor Verzückung fast ohnmächtig geworden.

Übrigens für alle PS Gran Tourismo Rennfahrer das Fahrverhalten des Stratos ist dort perfekt nachempfunden. Das Ding ist sauschnell jedoch auf jeden Fehler reagiert die Fuhre mit völligem Kontrollverlust.

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wow hinter dem Stratos der uropa des tipos
,ritmo

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2,4liter mit 6
Zylinder -
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